COSMICA PRESENTERER

Trygghet i solen

Solsikre tips til alle foreldre

Om sommeren vil mange barn være utendørs og leke og bade. Barnas hud er sensitiv og derfor er det ekstra viktig å beskytte den mot solens UV-stråler. Følg våre beste tips for en trygg og solsikker sommer.

Sånn soler du deg trygt i sommer

I iveren etter å nyte solen er det lett å være uforsiktig og ikke beskytte seg. Men trenger alle beskyttelse mot solen? Og hvor mye solkrem er det passe å smøre seg inn med? Få hjelp av Cosmicas solskole og bli en solproff i sommer.

Solsikre tips til alle foreldre

Hjelp – Hvordan beskytter jeg barna mine i solen? Vi nyter sol, bad og lek med barna våre om våren og sommeren. Solens stråler er sterke og det er viktig å beskytte barns følsomme hud ordentlig. Vi har derfor utviklet en guide for alle foreldre med våre beste tips for en solsikker sommer.

Lange og varme sommerdager er noe som mange nordmenn lengter etter gjennom hele året. Finnes det noe herligere enn glade barn som bader og leker på stranden? Samtidig er det viktig å ha respekt for solens sterke stråler. Barna har vanskeligheter med å avgjøre når de har vært i solen for lenge og oppdager oftest ikke at de har blitt solbrente før det er for sent. Barn som brenner seg har en høyere risiko for hudproblemer senere i livet. Så hvordan kan foreldre best mulig beskytte barnas følsomme hud?

Her er seks solsikre tips for å nyte solen på en trygg og sikker måte med barna i sommer.

1. Søk skygge når solen er sterkest

Om sommeren er solens stråler som regel sterkest mellom klokken 11-15. Det er best å unngå direkte sollys disse timene og heller oppsøke plasser som har skygge eller holde seg innendørs.


2. Klær og solhatt

Klær, UV- klær og solhatt er den viktigste måten å beskytte barn mot sol på. Bruk solkrem som et supplement der klærne ikke dekker.


3. Bruk nok solkrem

Ta på nok solkrem – bruk barnets hånd som mål. Smør med solkrem hver 2. til 3. time og alltid etter bading. Dersom du bruker en solspray bør du applisere to ganger slik at du ikke går glipp av et område. Ikke glem nakke, nesespisser, ører, hender og føtter.


4. Velg rett solkrem til barnet

Mange barn synes det er klissete å bli smørt med solkrem. Bruk derfor en solkrem som er lett å påføre og som trekker raskt inn i huden. Et eksempel er Cosmica Kids Sensitive Sun Cream med partikkelfilter som etterlater en hvit hinne på huden noe som gjør det enkelt å se hvor kremen er applisert. Alle Cosmica solkremer for barn er spesielt utviklet for barns følsomme hud og har høy solbeskyttelsesfaktor (SPF), samt er helt fri for parfyme, fargestoffer og alkohol.


5. Smør deg hjemme

Smøring av barn på stranden kan være en utfordring. Med utålmodige barn og sand overalt kan det lett skje at det ikke blir gjort ordentlig eller at solkremen ikke trekker inn i huden før bad. Vær derfor ute i god tid med smøringen og smør minst 20 minutter før du skal ut. På denne måten har solkrem blitt absorbert før klærne tas på. 


6. Smør selv hver dag

De fleste vet hvor viktig det er å smøre seg dersom man skal bade eller ved strandlek, men det er minst like viktig å beskytte barna når de leker på skolen, i hagen eller er ute og sykler. Gjør det til en rutine å smøre barna om morgenen i løpet av våren og sommermånedene slik at barna får et sunt forhold til solbeskyttelse. Ta med en solkrem i barnehagen eller på skolen og merk tuben/flasken med barnets navn.

Sånn soler du deg trygt i sommer

Snart er det vår og sommer – som vi har lengtet! Vi tar av oss de tykke vinterklærne, huden eksponeres for sol og uterestaurantene fylles opp av solsultne nordmenn. Når solen endelig kommer er det lett å være uforsiktig. Ta vår smøreskole og bruk solvett. Når våren kommer og solen titter frem kaster vi av oss vinterklærne, men det er kanskje ikke så rart med tanke på at vi har færre soltimer i vår del av verden enn andre steder. Vi spiser lunsj ute, henger i parken og flytter ut på balkongen eller uteplassen. Blek hud som har vært mye inne og blitt beskyttet av klær får endelig sol og frisk luft.

Vi behøver solen – både for å danne D-vitamin og for å kjenne oss opplagt. Mange nordmenn liker solen og ønsker å bli solbrune. Samtidig er det viktig å være forsiktig i solen og beskytte seg mot solens UV- stråler. Dersom vi ikke er forsiktige kan soleksponering forårsake pigmentforandringer, tidlig aldring og i verste fall hudkreft. Cosmica har et bredt sortiment med solprodukter som inneholder formuleringer med nøye utvalgte ingredienser som er velegnet for sensitiv hud. Alle solprodukter fra Cosmica er uten fargestoffer, parfyme og alkohol.

Nyt solen sikkert med vår smøreskole!

1. Smør inn rikelig med solkrem


De aller fleste smører seg inn med for lite solkrem. Men hvor mye er tilstrekkelig?
Til hele kroppen anbefales det en håndfull eller 30 – 40 ml. Det er lett å smøre for lite når man benytter solspray; appliser derfor to ganger.

2. Solkrem er et supplement


Solkrem skal helst ikke brukes for å forlenge oppholdet i solen, men skal være et supplement til klær, solhatt, solbriller og skygge for å redusere helserisikoen ved soleksponering.

3. Hudens eget forsvar er ikke nok


Alle hudtyper reagerer på solen, ikke bare personer som blir solbrent og røde. Selv mennesker som oppholder seg i solen uten å brenne seg har økt risiko for hudkreft. Personer med en mørkere hudfarge har en naturlig egenbeskyttelse, men dette gjelder ikke mer enn solbeskyttelsesfaktor (SPF) 2 eller 3. Derfor er solbeskyttelse noe for alle.

4. Skygge er bare delvis en solkrem


Det er en god idé å oppsøke skyggen mellom 11-15. Opptil 80 prosent av solens stråling trenger gjennom lettere skyer så derfor er ikke skyggen i seg selv en fullstendig solbeskyttelse.

5. Vann reflekterer solstråler


Mange tror at man er beskyttet mot solen dersom man holder kroppen under vannet, men ofte er det akkurat det motsatte. Det å være under vann gir bare minimal solbeskyttelse. Soling i nærheten av vann kan til og med gjøre solforbrenning lettere fordi vann reflekterer UV – strålingen.

6. Sterk sol også om vinteren


Solen er fremdeles til stede på vinteren selv om varmen forsvinner. UV-strålingen generelt sett er lavere på vinteren, men snø kan reflektere og dermed øke strålingen. Dette gjelder spesielt på fjellet. Solbeskyttelsesfaktor i skiløypa er derfor minst like viktig som på stranden.